Sağlık

Sınav Kaygısını Arttıran 10 Yanılgıdan Uzak Durun

Yüksek Öğrenim Kurumları Sınavına (YKS) sayılı günler kala, sınava girecek olan gençlerde ve ailelerinde sınav korkusu oluşabiliyor. Hatasız yönetilemeyen bu sıkıntı, öğrencilerin hata yapma olasılıklarını artırırken, başarı şanslarını da düşürmektedir. Mükemmeliyetçi ve rekabetçi bireylerde daha yaygın olan sınav kaygısını azaltmak için olumsuz görüşlerin olumlu alternatif görüşlere dönüştürülmesi gerekir. Memorial Ankara Hastanesi Psikiyatri Bölümü’nden Uzm. Dr. Esengül Ekici, test problemiyle baş etme yolları hakkında bilgi verdi.

Normal test korkusu kişiyi motive eder

Sınava yönelik sıkıntısı, bireyin sınav sırasında öğrendiği bilgileri aktif olarak kullanmasını engelleyen ve başarısını azaltan ağır korkudur. Gerekli ve olağan bir duygu olan sınav kaygısı aslında bireyi sınava çalışmaya motive eder ve başarı isteğini sağlar. Kişiyi rahatsız ediyorsa, durumla orantısızsa, karar verme sürecini bozuyorsa, sınava hazırlanmayı engelliyorsa sorun olur.

Sınav korkusu fiziksel belirtileri de gösterir

Sınav sıkıntısı belirtileri arasında terleme, titreme, çarpıntı, dikkat sorunları, kaygı, huzursuzluk, mide bulantısı, çalışma isteksizliği, fiziksel belirtiler, kendini yetersiz ve değersiz görme sayılabilir. Bu belirtiler bireyin başarısında düşüşe neden olurken, sınavdan korkan kişi ders çalışmayabilir, çalışmayı erteleyebilir veya sınav hakkında konuşmayabilir. Ayrıca çok çalışmaya rağmen başarıda düşüş olabilir.

Mükemmeliyetçi ve rekabetçi bireylerde daha sık görülür.

Sınavla ilgili gerçekçi olmayan niyetleri olanlar, sınav sürecinden çok sonuca odaklananlar, sınavın sonucunu olumsuz etkileyenler, sınav bilgisine güvenmeyenler sınav sıkıntılarına neden olabilir. Ayrıca kişilik yapısı olarak mükemmeliyetçi ve rekabetçi bireylerde daha sık görülür. Bir ruhsal bozukluk ortaya çıkmışsa ve işlevsellikte bozulma, davranış bozuklukları, sorunla baş edememe gibi belirtiler psikiyatrik desteğe duyulan ihtiyacın en önemli göstergesidir.

Sınav kaygısını tetikleyen gerçekçi olmayan düşünceleri olumlu düşüncelere dönüştürün

Bireyin fikirlerini sorgulama ve alternatif niyetlerle yeni bir bakış açısıyla bakmayı öğrenme, nefes egzersizleri (4-7-8 nefes tekniği), sorunu normalleştirme, dikkati başka noktalara odaklama, ortadan kaldırmak için kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır. sınav korkusu. Ancak test problemini tetikleyen gerçekçi olmayan görüşlerden kurtulmak ve bu aceleciliği olumlu niyetlere dönüştürmek bireylerin yararınadır. Gerçekçi olmayan niyetlerden bazıları ve bunların olumlu tepkileri şu şekilde sıralanabilir.

  • OLUMSUZ NİYET:“Soruların cevapları hemen aklıma gelmiyor ve bu da zaman kaybı.”
  • ALTERNATİF DÜŞÜNCE: Soruların cevapları hızlı bir şekilde aklıma gelirse, o soruları cevaplarım.
  • OLUMSUZ FİKİR:“Sınavda başarısız olmak benim bir hiç olduğum anlamına gelir.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Sınav sonucum sadece sınavın bir değerlendirmesidir, benim değil.”
  • OLUMSUZ DÜŞÜNCELER: “Sınavı geçemezsem aileme bakamam, benim için her şeylerini feda ettiler.”
  • ALTERNATİF DÜŞÜNCE: “Ailem ebeveyn olarak ellerinden gelenin en iyisini yaptı, ben de ebeveyn olsaydım aynısını yapardım ve çalışmak için elimden gelenin en iyisini yapacağım.”
  • OLUMSUZ NİYET:“Sınavda başarısız olursam rezil olurum.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Rezil olmak aklımda, hayatım sadece sınav sonuçlarından ibaret değil, hayatta başka şeyler de var sonuçta.”
  • OLUMSUZ FİKİR:“Sınav sırasında hiç dikkatimi dağıtmamalıyım.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Normalde dikkatim dağılabilir, elbette yeniden odaklanıp devam edebilirim.”
  • OLUMSUZ FİKİR:“Sınavda hiç gergin olmamalıyım.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Sınavda tabii ki heyecanlanabilirsiniz, heyecanlanmanız normaldir.”
  • OLUMSUZ NİYET:“Sınavda hiçbir soruda takılı kalmamalıyım, soruları hemen yapmalıyım.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Sınavda çok iyi bilmediğim bir soru olabilir, sonra o soruyu atlayıp işaretleyeceğim, sonra tekrar geleceğim, belki diğer soruları da yapıp puan kazanacağım, zaman kaybetmeme gerek yok. aynı soru.”
  • OLUMSUZ FİKİR:“Sınavı kesinlikle geçemeyeceğim.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Sınavın sonunda başarıyı veya başarısızlığı düşünmek yerine, tüm gücümle çalışmaya devam edebilirim, böylece başarılı olma olasılığım daha yüksek olur.”
  • OLUMSUZ NİYET:“Sınavda kesinlikle başarılı olamayacağım.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Süreyi kullanmak benim kontrolümde ve sorulara dikkat edersem yükselme olasılığım artacaktır. Çalıştığım her şeyi hatırlamak ve sınavda yapabilmek benim elimde değil, elimde olan tek şey çalışmak.”
  • OLUMSUZ NİYET:“Sınavı geçemezsem mahvolurum.”
  • ALTERNATİF NİYET:“Sınavda başarısız olmam dünyanın sonu değil, telafisi var.”

Sınav bir ölüm kalım sorunu olarak gösterilmemelidir.

Ailelerin beklentilerinin yüksek olması ve bunları yansıtması çocuğu olumsuz etkileyebilmektedir. Aileler çocuklarını diğer çocuklarla kıyaslamamalı, çocuğun muayenesini önemsemeli, çocuğa olumlu geribildirim vermeli ve çocuğa inanç aşılamalıdır. Çocuğa testin bir ölüm kalım sorunu olmadığı, testte başarısız olmanın dünyanın sonu olmadığı ve sonucu ne olursa olsun o ailenin çocuğu olarak sevildiği çocuğa aktarılmalıdır.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort